La segona entrega de la sèrie sobre els SOM Architects, iniciada amb la Biblioteca Beinecke, està dedicada a la Biblioteca Lyndon Baines Johnson, ubicada a la Universitat de Texas, a Austin. La biblioteca té 57.000m2, i acull tota la documentació i els materials acumulats durant la presidència del Lyndon B. Johnson; aproximadament, uns 40 milions de pàgines.

Arquitectònicament, la biblioteca destaca per la seva contundència, i per les seves set plantes d’alçada en forma de cub, coronades per una planta de coberta en forma de voladí­s perimetral que sobresurt de les altres cinc plantes inferiors; i per l’accés a la biblioteca, que es fa mitjançant un pòdium elevat del nivell de terra. Pel que fa a la distribució, a la planta de nivell (que s’hi accedeix pel pòdium) hi trobem una sala d’exposicions en què s’hi descriu la vida d’aquest president dels Estats Units. Al nivell superior, hi ha pròpiament tota la biblioteca, en tota la superfí­cie de la planta. Ocupant només la part sud de la planta de la biblioteca, trobem després 5 plantes més de dipòsit d’arxiu de tota la documentació presidencial. Aquestes cinc plantes es poden visualitzar des de la planta de la biblioteca, ja que estan tancades amb vidre.

http://www.lbjlib.utexas.edu/johnson/Press.hom/pub_pages/images/D10280-11_300.jpg [Consulta: 26 de novembre de 2006]

Finalment, personalment trobo interessant que els usos principals de tot l’edifici s’han desplaçat a la coberta, ja que s’inclouen sales de treball, investigació i recerca, les oficines del personal, una biblioteca de referència,… i curiosament, també acull una suite que Johnson va ocupar durant la seva jubilació.

Només un apunt més: ja en aquesta segona biblioteca dels SOM, he trobat un aspecte que ja s’ha repetit: l’habilitació d’un espai especí­fic per a exposicions, un espai gran i adient, i ubicat en un lloc preponderant de la biblioteca i separat dels fons: es troben just a l’entrada, a la planta baixa, etc… No, no s’han d’aprofitar ni passadissos ni zones mortes. Les exposicions són una de les funcions més de la biblioteca, una funció importantí­ssima de difusió del material de la biblioteca, d’aproximació als seus fons. Als EUA sembla que ho tenen molt clar.

Articles relacionats:

FONTS: